Όλγα Μούσιου-Μυλωνά

Προσωπική ιστοσελίδα

Facebook Twitter RSS Feed 
Αξιοποίηση του παραμυθιού στη σχολική τάξη PDF Εκτύπωση E-mail
Συντάχθηκε απο τον/την Ολγα Μουσιου   
Τρίτη, 17 Αύγουστος 2010 09:38

 

Προτάσεις για την αξιοποίηση του παραμυθιού στη σχολική τάξη


Όλγα Μούσιου-Μυλωνά

Σχολική Σύμβουλος Π.Ε.


Δομικά χαρακτηριστικά του παραμυθιού (υπερδομικό σχήμα αφήγησης)

  • Έναρξη-αρχή (χωροχρονικός προσανατολισμός)
  • Εισαγωγή ηρώων
  • Εξέλιξη με πλοκή
  • Εναλλαγή χώρων και καταστάσεων
  • Δράση ηρώων
  • Αντιμετώπιση και λύση προβλήματος
  • Κλείσιμο-τέλος
  • Παρεμβολές και διευκρινίσεις, σχολιασμός των δρώμενων από τον αφηγητή
  • Επαναλήψεις λέξεων, φράσεων, λογότυπων, αινιγμάτων, έμμετρων στίχων, κλπ.
  • Μεταμορφώσεις, παμψυχισμός
  • Αναγνώριση του ήρωα

Τα υφολογικά στοιχεία του παραμυθιού

  • Γλώσσα απλή, λιτή, με αφηγηματική δύναμη, παρατακτική σύνταξη και μικρές περιόδους, εκφραστική λιτότητα
  • Χρήση ηχογλώσσας (γκαπ-γκουπ, τακ-τακ, γραπ, κρακ, κλπ.)
  • Μίμηση ζώων και πουλιών
  • Χρήση επιφωνημάτων
  • Εκφραστική επιτόνιση, αφήγηση με διακυμάνσεις στην ταχύτητα, παύσεις, κλπ.
  • Διάλογοι και ερωταπαντήσεις
  • Υπερβολή (η Πεντάμορφη, ο Γενναίος)
  • Αλληγορίες, προσωποποιήσεις και μεταφορές
  • Περιγραφές ηρώων και τόπων
  • Χιούμορ
  • Χρήση παροιμιών και γνωμικών

Το παραμύθι στη σχολική τάξη

  • Σύνθεση παραμυθιού με τη βοήθεια εικόνων (τυχαία ή σκόπιμη επιλογή), ομαδική ή ατομική σύνθεση (παραγωγή προφορικού και γραπτού λόγου)
  • Η τράπουλα του Προπ (από τη θεματική στη λειτουργική ταξινόμηση-31 λειτουργίες). Παραλλαγή Μπουντέ: φτιάξε το παραμύθι σου με 10 κάρτες.
  • Διδακτικά παραμύθια
  1. Οι μύθοι του Αισώπου
  2. Ο θησαυρός του πατέρα
  3. Ο κόκορας
  4. η αλεπού κι ο σκύλος
  5. Η αλεπού και τα σταφύλια
  6. Το ποντίκι και το λιοντάρι
  7. Το ελάφι και το αμπέλι
  8. Ο τζίτζικας κι ο μέρμηγκας
  9. Οι μύθοι του Λαφοντέν
  10. Τα παραμύθια των αδερφών Γκριμ
  11. Ο ευτυχισμένος πρίγκηπας του Όσκαρ Ουάιλντ
  • Κλιμακωτά παραμύθια
  1. Ο βασιλιάς που αγαπούσε το τυρί
  2. Συγγραφείς και τυπογράφοι του δάσους
  • Διαφορετικότητα-Άτομα με ειδικές ανάγκες
  1. Ο μολυβένιος στρατιώτης
  2. Το άσχημο παπάκι
  3. Το άσπρο ποντικάκι
  4. Ο άνθρωπος με την κόκκινη μύτη
  • «Η ώρα του παραμυθιού», άσκηση αφήγησης, συνεργασία με παππούδες και άλλους παραμυθάδες, ηχογραφήσεις και ακροάσεις λαϊκών αφηγήσεων.
  • Καταγραφή τοπικών παραμυθιών, εικονογράφηση και έκδοση φωτοτυπημένη
  • Δραματοποίηση παραμυθιού, κουκλοθέατρο
  • Παραλλαγή γνωστού παραμυθιού (άσκηση δημιουργικής φαντασίας)
  1. Ένας σύγχρονος Αη-Βασίλης
  2. Η Κοκκινοσκουπίτσα
  3. Με το μαγικό χαλί πάνω από την πόλη
  • Το φανταστικό διώνυμο (Τζ. Ροντάρι) (υπέρβαση της συμβατικής σημασίας των λέξεων με νέες χρήσεις).
  • Συνέχεια του παραμυθιού (επέκταση της διήγησης με αναμενόμενη ή ανατρεπτική πλοκή)
  1. Τι κάνει ο Αη-Βασίλης τον υπόλοιπο χρόνο;
  2. Η Χιονάτη και οι εφτά νάνοι μετά το γάμο με τον πρίγκηπα
  • Παραμυθοσαλάτες (σύνθεση νέου παραμυθιού με στοιχεία και πρόσωπα από άλλα παραμύθια, π.χ. «Η Χιονάτη και η Κοκκινοσκουφίτσα στη χώρα των θαυμάτων»
  • Εισαγωγή νέου στοιχείου σε γνωστό παραμύθι, π.χ. η Κοκκινοσκουφίτσα πάει στη γιαγιά της με ελικόπτερο (αντίδραση στο απροσδόκητο και ενσωμάτωση του νέου στοιχείου)
  • Ήρωας παραμυθιού με συγκεκριμένες ιδιότητες, π.χ. Ο ξύλινος-Πινόκιο, Ο Γυάλινος βασιλιάς, Ο Σιδερένιος ιππότης, Ο Σιμιγδαλένιος πρίγκηπας, Ο Σοκολατένιος λαγός, Η Βουτυρένια βασίλισσα, κλπ.
  • Τα ανάποδα-αντίστροφα παραμύθια (Ε. Τριβιζάς), π.χ.:
  1. Τα τρία καλά λυκάκια και ο Ρούνι-Ρούνι το κακό γουρούνι
  2. Η πονηρή Κοκκινοσκουφίτσα και ο καλόψυχος λύκος
  3. Η ζηλιάρα Σταχτοπούτα και οι καλές αδερφές της
  4. Ο πρίγκηπας-βάτραχος και η πριγκίπισσα
  • Παραμύθια και διαπολιτισμική εκπαίδευση
  1. Σάκα, ο βασιλιάς των Ζουλού
  2. Το λυχνάρι του Αλαντίν
  • Επίκαιρα παραμύθια, π.χ. χριστουγεννιάτικα: Το χριστουγεννιάτικο έλατο, Τα Χριστούγεννα του μπάρμπα-Πανώφ, Το κοριτσάκι με τα σπίρτα

 

 

Σας ευχαριστώ

Όλγα Μούσιου-Μυλωνά, Σχολική Σύμβουλος

Τελευταία Ενημέρωση στις Τρίτη, 17 Αύγουστος 2010 10:26
 
Βρίσκεστε εδώ: Αρχική Κείμενα Γλωσσολογικά κείμενα Αξιοποίηση του παραμυθιού στη σχολική τάξη
Διαφήμιση

Στατιστικά

Μέλη : 2
Περιεχόμενο : 166
Σύνδεσμοι : 6
Εμφανίσεις Περιεχομένου : 472589