Όλγα Μούσιου-Μυλωνά

Προσωπική ιστοσελίδα

Facebook Twitter RSS Feed 
Αξιοποίηση του παραμυθιού στη σχολική τάξη PDF Εκτύπωση E-mail
Συντάχθηκε απο τον/την Ολγα Μουσιου   
Παρασκευή, 20 Αύγουστος 2010 11:28

Προτάσεις για την αξιοποίηση του παραμυθιού στη σχολική τάξη


Όλγα Μούσιου-Μυλωνά
Σχολική Σύμβουλος Π.Ε.

 


Δομικά χαρακτηριστικά του παραμυθιού (υπερδομικό σχήμα αφήγησης)
l  Έναρξη-αρχή (χωροχρονικός προσανατολισμός)
l  Εισαγωγή ηρώων
l  Εξέλιξη με πλοκή
l  Εναλλαγή χώρων και καταστάσεων
l  Δράση ηρώων
l  Αντιμετώπιση και λύση προβλήματος
l  Κλείσιμο-τέλος
l  Παρεμβολές και διευκρινίσεις, σχολιασμός των δρώμενων από τον αφηγητή
l  Επαναλήψεις λέξεων, φράσεων, λογότυπων, αινιγμάτων, έμμετρων στίχων, κλπ.
l  Μεταμορφώσεις, παμψυχισμός
l  Αναγνώριση του ήρωα
Τα υφολογικά στοιχεία του παραμυθιού
l  Γλώσσα απλή, λιτή, με αφηγηματική δύναμη, παρατακτική σύνταξη και μικρές περιόδους, εκφραστική λιτότητα
l  Χρήση ηχογλώσσας (γκαπ-γκουπ, τακ-τακ, γραπ, κρακ, κλπ.)
l  Μίμηση ζώων και πουλιών
l  Χρήση επιφωνημάτων
l  Εκφραστική επιτόνιση, αφήγηση με διακυμάνσεις στην ταχύτητα, παύσεις, κλπ.
l  Διάλογοι και ερωταπαντήσεις
l  Υπερβολή (η Πεντάμορφη, ο Γενναίος)
l  Αλληγορίες, προσωποποιήσεις και μεταφορές
l  Περιγραφές ηρώων και τόπων
l  Χιούμορ
l  Χρήση παροιμιών και γνωμικών
Το παραμύθι στη σχολική τάξη
Σύνθεση παραμυθιού με τη βοήθεια εικόνων (τυχαία ή σκόπιμη επιλογή), ομαδική ή ατομική σύνθεση (παραγωγή προφορικού και γραπτού λόγου)
Η τράπουλα του Προπ (από τη θεματική στη λειτουργική ταξινόμηση-31 λειτουργίες). Παραλλαγή Μπουντέ: φτιάξε το παραμύθι σου με 10 κάρτες.
Διδακτικά παραμύθια
Οι μύθοι του Αισώπου
Ο θησαυρός του πατέρα, Ο κόκορας, η αλεπού κι ο σκύλος, Η αλεπού και τα σταφύλια, Το ποντίκι και το λιοντάρι, Το ελάφι και το αμπέλι, Ο τζίτζικας κι ο μέρμηγκας
Οι μύθοι του Λαφοντέν
Τα παραμύθια των αδερφών Γκριμ
Ο ευτυχισμένος πρίγκηπας του Όσκαρ Ουάιλντ
Κλιμακωτά παραμύθια
Ο βασιλιάς που αγαπούσε το τυρί
Συγγραφείς και τυπογράφοι του δάσους
Διαφορετικότητα-Άτομα με ειδικές ανάγκες
Ο μολυβένιος στρατιώτης
Το άσχημο παπάκι
Το άσπρο ποντικάκι
Ο άνθρωπος με την κόκκινη μύτη
«Η ώρα του παραμυθιού», άσκηση αφήγησης, συνεργασία με παππούδες και άλλους παραμυθάδες, ηχογραφήσεις και ακροάσεις λαϊκών αφηγήσεων.
l  Καταγραφή τοπικών παραμυθιών, εικονογράφηση και έκδοση φωτοτυπημένη
Δραματοποίηση παραμυθιού, κουκλοθέατρο
Παραλλαγή γνωστού παραμυθιού (άσκηση δημιουργικής φαντασίας)
Ένας σύγχρονος Αη-Βασίλης
Η Κοκκινοσκουπίτσα
Με το μαγικό χαλί πάνω από την πόλη
Το φανταστικό διώνυμο (Τζ. Ροντάρι) (υπέρβαση της συμβατικής σημασίας των λέξεων με νέες χρήσεις).
Συνέχεια του παραμυθιού (επέκταση της διήγησης με αναμενόμενη ή ανατρεπτική πλοκή)
Τι κάνει ο Αη-Βασίλης τον υπόλοιπο χρόνο;
Η Χιονάτη και οι εφτά νάνοι μετά το γάμο με τον πρίγκηπα
Παραμυθοσαλάτες (σύνθεση νέου παραμυθιού με στοιχεία και πρόσωπα από άλλα παραμύθια, π.χ. «Η Χιονάτη και η Κοκκινοσκουφίτσα στη χώρα των θαυμάτων»
l  Εισαγωγή νέου στοιχείου σε γνωστό παραμύθι, π.χ. η Κοκκινοσκουφίτσα πάει στη γιαγιά της με ελικόπτερο (αντίδραση στο απροσδόκητο και ενσωμάτωση του νέου στοιχείου)
Ήρωας παραμυθιού με συγκεκριμένες ιδιότητες, π.χ. Ο ξύλινος-Πινόκιο, Ο Γυάλινος βασιλιάς, Ο Σιδερένιος ιππότης, Ο Σιμιγδαλένιος πρίγκηπας, Ο Σοκολατένιος λαγός, Η Βουτυρένια βασίλισσα, κλπ.
Τα ανάποδα-αντίστροφα παραμύθια (Ε. Τριβιζάς), π.χ.:
Τα τρία καλά λυκάκια και ο Ρούνι-Ρούνι το κακό γουρούνι
Η πονηρή Κοκκινοσκουφίτσα και ο καλόψυχος λύκος
Η ζηλιάρα Σταχτοπούτα και οι καλές αδερφές της
Ο πρίγκηπας-βάτραχος και η πριγκίπισσα
Παραμύθια και διαπολιτισμική εκπαίδευση
Σάκα, ο βασιλιάς των Ζουλού
Το λυχνάρι του Αλαντίν
Επίκαιρα παραμύθια, π.χ. χριστουγεννιάτικα: Το χριστουγεννιάτικο έλατο, Τα Χριστούγεννα του μπάρμπα-Πανώφ, Το κοριτσάκι με τα σπίρτα



Σας ευχαριστώ
Όλγα Μούσιου-Μυλωνά, Σχολική Σύμβουλος

 

 
Βρίσκεστε εδώ: Αρχική Κείμενα Παιδαγωγικά Κείμενα - Άρθρα Αξιοποίηση του παραμυθιού στη σχολική τάξη
Διαφήμιση

Στατιστικά

Μέλη : 2
Περιεχόμενο : 166
Σύνδεσμοι : 6
Εμφανίσεις Περιεχομένου : 478110