Όλγα Μούσιου-Μυλωνά

Προσωπική ιστοσελίδα

Facebook Twitter RSS Feed 
Η βία στα σχολεία PDF Εκτύπωση E-mail
Συντάχθηκε απο τον/την Ολγα Μουσιου   
Παρασκευή, 20 Αύγουστος 2010 11:34

ΒΙΑ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ – ΒΙΑ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ:

Το καμπανάκι του κινδύνου

 

 

Όλγα Μούσιου-Μυλωνά
Σχολική Σύμβουλος Π.Ε.

 

 

 
Το πρόσφατο περιστατικό βίας, όπου ένας νεαρός σπουδαστής σχολής του ΟΑΕΔ αφού πυροβόλησε κάποιον συμμαθητή του και δυο περαστικούς πολίτες, στη συνέχεια αυτοπυροβολήθηκε και έχασε τη ζωή του, είναι άλλος ένας κρίκος στην ατέλειωτη αλυσίδα της βίας που ξετυλίγεται μέσα στην κοινωνία μας. Είναι επόμενο, γεγονότα σαν κι αυτό να μας συνεγείρουν σε εγρήγορση και προβληματισμό για το ρόλο και την αποστολή του σχολείου μέσα στο γενικότερο κοινωνικό πλαίσιο.
 
Η βία είναι ένα πολύπλοκο και πολυδιάστατο κοινωνικό φαινόμενο που έχει στενή σχέση με την κοινωνική ανισότητα, τον κοινωνικό αποκλεισμό, τις προσωπικές ιδιαιτερότητες και την αντιμετώπιση της διαφορετικότητας. Πέρα από τις ιδιοσυγκρασιακές ευαισθησίες και τις διαφοροποιημένες τάσεις του καθενός σε προσωπικό επίπεδο, φαίνεται να λειτουργούν στην κατεύθυνση της αύξησης της βίας και διάφορες κοινωνικές προϋποθέσεις. Η αύξηση της φτώχειας, η ανεργία, η ανέχεια, ο ρατσισμός και η απόγνωση από την αδυναμία της επιβίωσης με αξιοπρέπεια, οδηγεί σε απόγνωση πολλές κοινωνικές ομάδες, δημιουργεί κάποιες φορές ένα εκρηκτικό ψυχολογικό μίγμα, ιδιαίτερα για τους νέους, που φαίνεται να ωθεί κάποιους σε παραβατικές και εγκληματικές συμπεριφορές.
 
Οπωσδήποτε, οι δύσκολες κοινωνικές συνθήκες δεν μπορούν να αποτελούν άλλοθι για κανέναν, υπάρχει όμως μια σκληρή, αδιέξοδη πραγματικότητα που πρέπει να την αντιμετωπίσουμε κατάματα και να πάρουμε μέτρα στήριξης των πιο αδύναμων οικονομικά στρωμάτων. Χρειάζεται να εφαρμόσουμε μια ολοκληρωμένη κοινωνική πολιτική για τη στήριξη της οικογένειας και των νέων, θεσμούς για την ψυχική ενδυνάμωση των ευαίσθητων κοινωνικά ομάδων και των ευάλωτων ψυχικά ατόμων. Στην αντίθετη περίπτωση, τα «περιστατικά» βίας, που κάθε άλλο παρά μεμονωμένα είναι, θα αυξάνονται διαρκώς με επικίνδυνους ρυθμούς.
 
Το φαινόμενο, όμως, της βίας εμφανίζεται όλο και συχνότερα μέσα στις σχολικές κοινότητες, απειλώντας σοβαρά το κοινωνικό σύνολο των μαθητών. Σε ένα σχολείο που δίνει έμφαση μόνο στο γνωστικό μέρος της εκπαίδευσης, που ενδιαφέρεται και επιβραβεύει μόνο τις υψηλές επιδόσεις χωρίς να ενδιαφέρεται για την συναισθηματική και ψυχική ισορροπία των μαθητών, που δημιουργεί άγχος και καλλιεργεί τον ανταγωνισμό και δεν προάγει τις συνεργατικές και ομαδικές μεθόδους εργασίας και μάθησης, είναι ενδεχόμενο να εντείνονται οι παραβατικές συμπεριφορές.
 
Είναι αδήριτη ανάγκη να αναπτυχθεί μια στοχευμένη και ουσιαστική πολιτική για την πρόληψη εκδηλώσεων βίας στη σχολική κοινότητα. Να δημιουργηθεί ένα εκπαιδευτικό πλαίσιο με κοινωνικούς και ανθρωπιστικούς όρους για την προαγωγή της ψυχικής και κοινωνικής υγείας στο σχολείο.  Η συνεργασία της εκπαιδευτικής κοινότητας και των εξειδικευμένων στελεχών ψυχολογικής και κοινωνικής υποστήριξης με τους Συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων πρέπει να είναι προτεραιότητα της εκπαιδευτικής πολιτικής, προκειμένου να εφαρμοστούν προγράμματα για την υποστήριξη των οικογενειών, των νέων, αλλά και για την ενημέρωση των εκπαιδευτικών.
 
Το σχολείο είναι ο προνομιακός χώρος για να αναχαιτίσουμε τέτοια αρνητικά κοινωνικά φαινόμενα. Πρέπει άμεσα να δημιουργήσουμε ένα σχολείο ουσιαστικής παιδείας, να καλλιεργήσουμε το πνεύμα της συναλληλίας, της συνεργασίας και της αλληλεγγύης. Να περιορίσουμε την απέραντη ύλη των μαθημάτων, που από το Δημοτικό ταλανίζουν τους μικρούς μαθητές, και να δώσουμε χρόνο για διάλογο, επικοινωνία, δημιουργικές δραστηριότητες και ανάπτυξη της κριτικής σκέψης. Να είμαστε ευαίσθητοι στα μηνύματα που εκπέμπουν οι μαθητές μας, και γενικότερα οι συνάνθρωποί μας, γιατί σπάνια φτάνει κανείς σε ακραίες μορφές βίας χωρίς να εκδηλώσει προηγούμενα κάποιες «ιδιαίτερες» συμπεριφορές που πρέπει να μας κινητοποιήσουν.
 
Το εγκληματικό κρούσμα βίας από το νεαρό μαθητή του ΟΑΕΔ αναδεικνύει τη μέγιστη ανάγκη για μια ανθρωπιστική παιδεία και μια κοινωνία με αλληλεγγύη. Η ανθρώπινη αξία είναι υπέρτατη και οφείλουμε να προστατέψουμε ιδίως τη νεότητα από την απαξίωση της ζωής  και της κοινωνικής συμβίωσης. Δεν αρκεί να καταδικάζουμε θεωρητικά τα γεγονότα βίας, χωρίς να ενδιαφερόμαστε πραγματικά να τα εξαλείψουμε με ουσιαστικά μέτρα. Μέτρα που να αφορούν την πιο δίκαιη αναδιανομή του πλούτου στην κοινωνία, την πραγματική κοινωνική πολιτική για την πρόληψη της βίας μέσα στην κοινωνία και μέσα στο σχολικό χώρο, αλλά και την εύρυθμη λειτουργία του εκπαιδευτικού μας συστήματος, καθώς και τη δημιουργία ενός σύγχρονου Σχολείου που θα προσφέρει εκτός από γνώσεις, δημιουργικές δεξιότητες, κριτική σκέψη, αισιόδοξες στάσεις ζωής και διαχρονικές αξίες.
 

 

Όλγα Μούσιου-Μυλωνά
Σχολική Σύμβουλος Π.Ε.

 

 
Βρίσκεστε εδώ: Αρχική Κείμενα Παιδαγωγικά Κείμενα - Άρθρα Η βία στα σχολεία
Διαφήμιση

Στατιστικά

Μέλη : 2
Περιεχόμενο : 166
Σύνδεσμοι : 6
Εμφανίσεις Περιεχομένου : 478264