Όλγα Μούσιου-Μυλωνά

Προσωπική ιστοσελίδα

Facebook Twitter RSS Feed 
Φτερουγίσματα - Όλγα PDF Εκτύπωση E-mail
Συντάχθηκε απο τον/την Ολγα Μουσιου   
Παρασκευή, 20 Αύγουστος 2010 11:41
 

«Με τα φτερά μιας εφημερίδας πετάω…

Η κοινωνικοποίηση των μαθητών μέσα από τη σχολική εφημερίδα»

 

 

 
Επίσημοι προσκεκλημένοι μας,
Αγαπητοί συνάδελφοι,
Αγαπημένα μας παιδιά,
 
συμπληρώνονται φέτος 20 χρόνια από τη μέρα που η μαθητική εφημερίδα, τα «Φτερουγίσματα», ξεδίπλωσε τα φτερά της και πέταξε για πρώτη φορά στον ουρανό της φλωρινιώτικης  δημοσιογραφίας.
 
Από την πρώτη στιγμή φάνηκε ότι ήταν μια σοβαρή και υπεύθυνη προσπάθεια με στόχο να προβάλει στην τοπική κοινωνία τις πλούσιες δραστηριότητες του σχολείου και να δημοσιοποιήσει τις απόψεις των μαθητών για διάφορα σχολικά και εξωσχολικά θέματα. Σημαντική πρωτοβουλία και φιλόδοξο εγχείρημα που σφράγισε με το δυναμισμό του ο αείμνηστος συνάδελφος και αγαπητός φίλος, ο πολυπράγμων και δραστήριος Διευθυντής του σχολείου, Αποστόλης Τσιουμήτας, εκδότης εφημερίδας και ο ίδιος, που μεταλαμπάδευσε το προσωπικό του πάθος στους μαθητές.
 
Από εκείνη την εποχή, εδώ και 20 χρόνια τα «Φτερουγίσματα» του 1ου Πειραματικού, με τη συνδρομή και την υποστήριξη των εκάστοτε Διευθυντών και όλων των εκπαιδευτικών του σχολείου, πετούν ψηλά στους αιθέρες της επικοινωνίας και της ενημέρωσης και μας φέρνουν αδιάλειπτα το μήνυμα της δημιουργίας από μια ενεργή και δραστήρια σχολική «κυψέλη».
 
Η συνέπεια της έκδοσης, το πλούσιο και ενδιαφέρον περιεχόμενό της και η σοβαρότητα της προσπάθειας, από τη συλλογή του υλικού ως την εκτύπωση και τη διανομή, αλλά και η ηλεκτρονική της πλέον παρουσία στο Διαδίκτυο, καθιστούν τα «Φτερουγίσματα» το πιο αξιόπιστο και σημαντικό μαθητικό έντυπο του νομού μας.  Και για αυτό έχει αποσπάσει πλήθος επιβραβεύσεις και θετικές κριτικές.
 
Ως Σύμβουλος του σχολείου αισθάνομαι μεγάλη ικανοποίηση, γιατί η  δραστηριότητα αυτή αποτελεί το επιστέγασμα ενός μεγάλου «παζλ» πολιτιστικών δρώμενων, διαθεματικών εργασιών και εξωδιδακτικών εκδηλώσεων, τα οποία συμπληρώνουν με τη διάσταση της κοινωνικοποίησης το σπουδαίο εκπαιδευτικό, μορφωτικό και παιδαγωγικό έργο που επιτελείται στο 1ο Πειραματικό της Φλώρινας.
 
Γιατί η κοινωνικοποιητική λειτουργία του σχολείου είναι εξίσου σημαντική με τη μορφωτική. Το εκπαιδευτικό μας σύστημα δεν πορεύεται πια στις συντεταγμένες του παραδοσιακού γνωσιοκεντρικού σχολείου, αλλά είναι μαθητοκεντρικό, βιωματικό και δημιουργικό με όλους τους συντελεστές του συμμέτοχους να συναπαρτίζουν ένα σχολείο που είναι χώρος μάθησης και χαράς.
 
Το σύγχρονο σχολείο, σύμφωνα με τις νέες επιστημολογικές, παιδαγωγικές και κοινωνικές αντιλήψεις για τη φύση της γνώσης, για τη διαδικασία της μάθησης και για το περιεχόμενο της γενικής παιδείας, ακολουθεί μια νέα ολιστική οργάνωση της σχολικής γνώσης, πέρα από την παραδοσιακή των ανεξάρτητων και αυτοτελών μαθημάτων, που γνωρίζουμε εμείς οι μεγαλύτεροι από τη βασική μας εκπαίδευση. Στα νέα αυτά πλαίσια της Διαθεματικότητας και της Διεπιστημονικότητας, οι μαθητές ασχολούνται με ζητήματα, θέματα και προβλήματα των προσωπικών ενδιαφερόντων τους, του άμεσου κοινωνικού και πολιτισμικού τους περιβάλλοντος και της επικαιρότητας.
 
Η σχολική εφημερίδα έρχεται να συμβάλει κι αυτή στη διαδικασία της κοινωνικοποίησης των μαθητών και στην ανάπτυξη σημαντικών κοινωνικών δεξιοτήτων, όπως θα αναφέρουμε με συντομία στη συνέχεια.
 
Η κύρια λειτουργία που επιτελεί μια εφημερίδα είναι η ενημέρωση. Οι μαθητές κοινοποιώντας τις εργασίες που υλοποιούν ενημερώνουν τους συμμαθητές τους, τους μαθητές των άλλων τάξεων, τους εκπαιδευτικούς του σχολείου, τους γονείς και όλους τους αναγνώστες γενικότερα.
 
Ο επικοινωνιακός στόχος της ανταλλαγής απόψεων μέσα από τη σχολική εφημερίδα είναι ένα ισχυρό κίνητρο για την παραγωγή γραπτού λόγου από τους μαθητές. Η δημοσιοποίηση των απόψεων και των κειμένων είναι μια άσκηση στη δημόσια ζωή, όχι απλά μια προσομοίωση, αλλά μια βιωματική εισαγωγή των παιδιών στον κόσμο των ενηλίκων. Η δημοσίευση της μιας εργασίας ή ενός κειμένου ενισχύει την αυτοπεποίθηση των μαθητών, ισχυροποιεί την αυτοπεποίθησή τους και ενισχύει την ελεύθερη έκφραση της άποψης.
 
Αρκεί, βέβαια, να εστιάζουμε το ενδιαφέρον μας στην ουσία και όχι στην επικοινωνιακή διάσταση, δηλαδή να γίνονται τα γεγονότα για να γράφονται στην εφημερίδα, αλλά
 
Θερμά συγχαρητήρια σε όλους όσους συνέπραξαν κατά καιρούς, σε όσους συμβάλλουν σήμερα σε αυτή τη σημαντική πρωτοβουλία και ιδίως στους μαθητές που με υπευθυνότητα και διάθεση υλοποιούν την έκδοση της εφημερίδας!
   
Αγαπημένα μου παιδιά,
Μαθητές του 1ου Πειραματικού Δημοτικού Σχολείου Φλώρινας,
   
Αγαπητά μου παιδιά,
που μας κάνετε επί 20 χρόνια συνταξιδιώτες των ονείρων σας και κοινωνούς των έργων σας με τα «Φτερουγίσματα» της αξιόλογης εφημερίδας σας, εύχομαι και τα δικά σας φτερά να είναι πάντα γερά και δυνατά, να σπαθίζουν τους ουρανούς της ζωής, της προόδου και της ευτυχίας, να φτεροκοπούν ψηλά με στόχους και οράματα και να σας οδηγούν σε ένα καλύτερο αύριο, σε μια πιο δίκαιη και ανθρώπινη κοινωνία.
 
Γιατί εσείς, οι πρεσβευτές του αύριο, είστε οι «Σταυραετοί» του μελλοντικού κόσμου και εμείς όλοι οι «μεγάλοι» οι γονείς και οι δάσκαλοί σας, δεν φιλοδοξούμε παρά να είμαστε ο ευνοϊκός άνεμος κάτω από τα φτερά σας!
 
Συγχαρητήρια! Συνεχίστε δυνατά και αισιόδοξα!

 

 

Όλγα Μούσιου-Μυλωνά,
Σχολική Σύμβουλος Π.Ε. Φλώρινας

 

 

Ομιλία της Όλγας Μούσιου-Μυλωνά, Σχολικής Συμβούλου Π.Ε.
για την επετειακή εκδήλωση  της σχολικής εφημερίδας  «Φτερουγίσματα» του 1ου Πειραματικού Δημοτικού Σχολείου Φλώρινας

 

 

«Με τα φτερά μιας εφημερίδας πετάω…

Η κοινωνικοποίηση των μαθητών μέσα από τη σχολική εφημερίδα»

 

 

 
Επίσημοι προσκεκλημένοι μας,
Αγαπητοί συνάδελφοι,
Αγαπημένα μας παιδιά,
 
συμπληρώνονται φέτος 20 χρόνια από τη μέρα που η μαθητική εφημερίδα, τα «Φτερουγίσματα», ξεδίπλωσε τα φτερά της και πέταξε για πρώτη φορά στον ουρανό της φλωρινιώτικης  δημοσιογραφίας.
 
Από την πρώτη στιγμή φάνηκε ότι ήταν μια σοβαρή και υπεύθυνη προσπάθεια με στόχο να προβάλει στην τοπική κοινωνία τις πλούσιες δραστηριότητες του σχολείου και να δημοσιοποιήσει τις απόψεις των μαθητών για διάφορα σχολικά και εξωσχολικά θέματα. Σημαντική πρωτοβουλία και φιλόδοξο εγχείρημα που σφράγισε με το δυναμισμό του ο αείμνηστος συνάδελφος και αγαπητός φίλος, ο πολυπράγμων και δραστήριος Διευθυντής του σχολείου, Αποστόλης Τσιουμήτας, εκδότης εφημερίδας και ο ίδιος, που μεταλαμπάδευσε το προσωπικό του πάθος στους μαθητές.
 
Από εκείνη την εποχή, εδώ και 20 χρόνια τα «Φτερουγίσματα» του 1ου Πειραματικού, με τη συνδρομή και την υποστήριξη των εκάστοτε Διευθυντών και όλων των εκπαιδευτικών του σχολείου, πετούν ψηλά στους αιθέρες της επικοινωνίας και της ενημέρωσης και μας φέρνουν αδιάλειπτα το μήνυμα της δημιουργίας από μια ενεργή και δραστήρια σχολική «κυψέλη».
 
Η συνέπεια της έκδοσης, το πλούσιο και ενδιαφέρον περιεχόμενό της και η σοβαρότητα της προσπάθειας, από τη συλλογή του υλικού ως την εκτύπωση και τη διανομή, αλλά και η ηλεκτρονική της πλέον παρουσία στο Διαδίκτυο, καθιστούν τα «Φτερουγίσματα» το πιο αξιόπιστο και σημαντικό μαθητικό έντυπο του νομού μας.  Και για αυτό έχει αποσπάσει πλήθος επιβραβεύσεις και θετικές κριτικές.
 
Ως Σύμβουλος του σχολείου αισθάνομαι μεγάλη ικανοποίηση, γιατί η  δραστηριότητα αυτή αποτελεί το επιστέγασμα ενός μεγάλου «παζλ» πολιτιστικών δρώμενων, διαθεματικών εργασιών και εξωδιδακτικών εκδηλώσεων, τα οποία συμπληρώνουν με τη διάσταση της κοινωνικοποίησης το σπουδαίο εκπαιδευτικό, μορφωτικό και παιδαγωγικό έργο που επιτελείται στο 1ο Πειραματικό της Φλώρινας.
 
Γιατί η κοινωνικοποιητική λειτουργία του σχολείου είναι εξίσου σημαντική με τη μορφωτική. Το εκπαιδευτικό μας σύστημα δεν πορεύεται πια στις συντεταγμένες του παραδοσιακού γνωσιοκεντρικού σχολείου, αλλά είναι μαθητοκεντρικό, βιωματικό και δημιουργικό, με όλους τους συντελεστές του συμμέτοχους να συναπαρτίζουν ένα σχολείο που είναι χώρος μάθησης και χαράς.
 
Το σύγχρονο σχολείο, σύμφωνα με τις νέες επιστημολογικές, παιδαγωγικές και κοινωνικές αντιλήψεις για τη φύση της γνώσης, για τη διαδικασία της μάθησης και για το περιεχόμενο της γενικής παιδείας, ακολουθεί μια νέα ολιστική οργάνωση της σχολικής γνώσης, πέρα από την παραδοσιακή των ανεξάρτητων και αυτοτελών μαθημάτων, που γνωρίζουμε εμείς οι μεγαλύτεροι από τη βασική μας εκπαίδευση. Στα νέα αυτά πλαίσια της Διαθεματικότητας και της Διεπιστημονικότητας, οι μαθητές ασχολούνται με ζητήματα, θέματα και προβλήματα των προσωπικών ενδιαφερόντων τους, του άμεσου κοινωνικού και πολιτισμικού τους περιβάλλοντος και της επικαιρότητας.
 
Η σχολική εφημερίδα έρχεται να συμβάλει κι αυτή στη διαδικασία της κοινωνικοποίησης των μαθητών και στην ανάπτυξη σημαντικών κοινωνικών δεξιοτήτων, όπως θα αναφέρουμε με συντομία στη συνέχεια.
 
Η κύρια λειτουργία που επιτελεί μια εφημερίδα είναι η ενημέρωση. Οι μαθητές, κοινοποιώντας τις εργασίες που υλοποιούν, ενημερώνουν τους συμμαθητές τους, τους μαθητές των άλλων τάξεων, τους εκπαιδευτικούς του σχολείου, τους γονείς και όλους τους αναγνώστες γενικότερα.
 
Ο επικοινωνιακός στόχος της ανταλλαγής απόψεων μέσα από τη σχολική εφημερίδα είναι ένα ισχυρό κίνητρο για την παραγωγή γραπτού λόγου από τους μαθητές. Η δημοσιοποίηση των απόψεων και των κειμένων είναι μια άσκηση στη δημόσια ζωή, όχι απλά μια προσομοίωση, αλλά μια βιωματική εισαγωγή των παιδιών στον κόσμο των ενηλίκων. Η δημοσίευση μιας εργασίας ή ενός κειμένου ενισχύει την αυτοπεποίθηση των μαθητών, ισχυροποιεί την αυτοεκτίμησή τους και ενθαρρύνει την ελεύθερη έκφραση της άποψης. Αρκεί, βέβαια, να εστιάζουμε το ενδιαφέρον μας στην ουσία και όχι στην επικοινωνιακή διάσταση, δηλαδή να γίνονται τα γεγονότα και οι δραστηριότητες με κριτήρια ουσιαστικής προσφοράς στους μαθητές και όχι για να γράφονται απλά στην εφημερίδα και να δημιουργούν εντυπώσεις.
 
Ένας τέτοιος προσανατολισμός και προβληματισμός για τον υποκειμενικό χαρακτήρα των ειδήσεων λειτουργεί στην κατεύθυνση του κριτικού γραμματισμού, μιας σημαντικής δεξιότητας στην εποχή μας, όπου ο καταιγισμός των πληροφοριών από ποικίλες πηγές καθιστά απαραίτητη την κριτική στάση απέναντι στην είδηση, στην πληροφορία και στη διαφήμιση.
 
Η ποικιλία κειμένων, η παράλληλη χρήση και άλλων σημειολογικών συστημάτων που υποστηρίζουν και συμπληρώνουν τον γραπτό λόγο ή λειτουργούν αυτόνομα (εικόνες, φωτογραφικό υλικό, σχεδιαγράμματα, σταυρόλεξα, ακροστιχίδες, κλπ.), ασκούν τους μαθητές στην κατάλληλη χρήση τους και στην αποτελεσματική και λειτουργική «ανάγνωσή» τους.
 
Η συγγραφή και η έκδοση μιας σχολικής εφημερίδας αποτελεί σε τελική ανάλυση εμπειρία συλλογικής διαχείρισης πολιτισμικών αγαθών και η χρησιμότητα του εγχειρήματος είναι πολλαπλή, αρκεί να δίνεται στους μαθητές η απαιτούμενη πρωτοβουλία και η ελευθερία επιλογών.
 
Άλλωστε, ένα κοινό έντυπο όλου του σχολείου ενισχύει τη συνοχή και την ενότητα όλων των μελών της σχολικής μονάδας, που η αφύσικη κατάτμησή της σε ηλικιακές τάξεις για μεθοδολογικούς και πρακτικούς σκοπούς δημιουργεί ανεπιθύμητους εσωτερικούς ανταγωνισμούς μεταξύ των τάξεων και απαράδεκτες σχέσεις αντιπαλότητας μεταξύ των μαθητών, οι οποίοι οριοθετούν την αλληλεγγύη μόνο στα πλαίσια της δικής τους τάξης, του δικού τους τμήματος. Η σχολική εφημερίδα με τα συλλογικά της βιώματα αποτελεί την κιβωτό της κοινής μνήμης, της κοινής πορείας και των κοινών υψηλών στόχων του σχολείου. Ισχυροποιεί τους δεσμούς αγάπης και αδελφοσύνης μεταξύ των μαθητών και σφυρηλατεί την ενότητα και τη σπουδαία μακροχρόνια σχέση τους που πολλές φορές κρατάει σε όλη τους τη ζωή.
 
Είναι μια σπουδαία συλλογική προσπάθεια που φέρνει κοντά τους μαθητές με τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς και όλη την τοπική κοινωνία και μέσα από την αλληλεπίδραση όλων των αυτών των κοινωνικών ομάδων είναι βέβαιο ότι οι μαθητές ασκούνται στο να γίνουν ενεργοί, δραστήριοι και δημιουργικοί πολίτες, με οξυμμένη κριτική ικανότητα, με δυνατότητες  για συλλογική δράση και αγαστή συνεργασία, αλλά και με ενισχυμένη αυτοπεποίθηση.
 
Θερμά συγχαρητήρια αξίζουν σε όσους συνέπραξαν κατά καιρούς και  σε όσους συμβάλλουν σήμερα σε αυτή τη σημαντική πρωτοβουλία και ιδίως στους μαθητές που με υπευθυνότητα και διάθεση υλοποιούν την έκδοση της εφημερίδας!
 
Αγαπημένα μας παιδιά,
Μαθητές του 1ου Πειραματικού Δημοτικού Σχολείου Φλώρινας, που μας κάνετε επί 20 χρόνια συνταξιδιώτες των ονείρων σας και κοινωνούς των έργων σας με τα «Φτερουγίσματα» της αξιόλογης εφημερίδας σας, εύχομαι και τα δικά σας φτερά να είναι πάντα γερά και δυνατά, να σπαθίζουν τους ουρανούς της ζωής, της προόδου και της ευτυχίας, να φτεροκοπούν ψηλά με στόχους και οράματα και να σας οδηγούν σε ένα καλύτερο αύριο, σε μια πιο δίκαιη και ανθρώπινη κοινωνία.
 
Γιατί εσείς, οι πρεσβευτές του αύριο, είστε οι «Σταυραετοί» του μελλοντικού κόσμου και εμείς όλοι οι «μεγάλοι» οι γονείς και οι δάσκαλοί σας, δεν φιλοδοξούμε παρά να είμαστε ο ευνοϊκός άνεμος κάτω από τα φτερά σας!
 
Συγχαρητήρια! Συνεχίστε δυνατά και αισιόδοξα! Είμαστε στο πλευρό σας!

 

 

Όλγα Μούσιου-Μυλωνά,
Σχολική Σύμβουλος Π.Ε. Φλώρινας

 

 
Βρίσκεστε εδώ: Αρχική Κείμενα Παιδαγωγικά Κείμενα - Άρθρα Φτερουγίσματα - Όλγα
Διαφήμιση

Στατιστικά

Μέλη : 2
Περιεχόμενο : 166
Σύνδεσμοι : 6
Εμφανίσεις Περιεχομένου : 474237