Όλγα Μούσιου-Μυλωνά

Προσωπική ιστοσελίδα

Facebook Twitter RSS Feed 
Το σχολείο του μέλλοντος PDF Εκτύπωση E-mail
Συντάχθηκε απο τον/την Ολγα Μουσιου   
Παρασκευή, 20 Αύγουστος 2010 11:50

ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ

 


Όλγα Μούσιου-Μυλωνά
Σχολική Σύμβουλος Π.Ε.

 

 
Για πολλούς αιώνες, η γνώση είχε αξία για την πιστή απεικόνιση του κόσμου. Η εκπαίδευση και η μάθηση είχαν διαμορφωθεί στα μέτρα ενός κόσμου που ήταν και ήλπιζε να μείνει στέρεος. Και η βασική αποστολή του σχολείου ήταν να προετοιμάζει τους αποφοίτους του για έναν τέτοιο κόσμο. Σήμερα όμως ο κόσμος εκτός σχολείου έχει μεταβληθεί τόσο πολύ εξαιτίας της παγκοσμιοποίησης και της έκρηξης της τεχνολογίας που χαρακτηρίζεται από ρευστότητα, αβεβαιότητα και υπερκορεσμό της πληροφορίας.
Ποτέ άλλοτε στην ανθρώπινη ιστορία οι εκπαιδευτικοί δεν αντιμετώπισαν προκλήσεις σαν τις σημερινές. Πράγματι, στην εποχή μας αναμένεται από τους ανθρώπους να αναζητούν ιδιωτικές λύσεις για τα προβλήματα κοινωνικής προέλευσης και όχι κοινωνικής προέλευσης λύσεις στα ιδιωτικά προβλήματα. Για αυτό άλλωστε αποδυναμώνονται ολοένα και περισσότερο οι διάφορες γνωστές συλλογικότητες (κόμματα, συνδικαλισμός κ.ά.) και αναζητούνται οι νέες συλλογικότητες που θα εκφράσουν το κοινωνικό τοπίο της σύγχρονης εποχής.
Από την άλλη η προσφερόμενη μάζα γνώσης συνεχώς αυξάνεται και το φορτίο για μάθηση μετακυλίεται όλο και πιο κάτω (από τη λυκειακή βαθμίδα στο Δημοτικό). Οι σημερινοί μαθητές πνίγονται κυριολεκτικά, με τρομακτικές συνέπειες ως προς την οικοδόμηση της προσωπικότητάς τους, μέσα σε ένα πνευματοκτόνο σχολείο, παρά τις φιλότιμες προσπάθειες των δασκάλων τους, εργαζόμενοι πολύ περισσότερο από τους ενήλικες γονείς τους.
Χρειαζόμαστε, λοιπόν, ένα νέο ξεκίνημα. Ένα τελείως διαφορετικό σχολείο που να εξοπλίζει με τα απαραίτητα εφόδια τους σημερινούς μαθητές, δηλαδή τους αυριανούς πολίτες. Ένα σχολείο που να απαντά στις προκλήσεις του αιώνα μας. Λέξεις-κλειδιά για το σχολείο αυτό: Δημιουργικότητα, κριτική σκέψη, ευελιξία.
ΕΥΕΛΙΞΙΑ, γιατί σε αυτόν τον ρευστό κόσμο μας η ικανότητα να εγκαταλείπεις τις τωρινές συνήθειες γρήγορα γίνεται πιο σημαντική από τη μάθηση νέων. Χρειαζόμαστε ένα σχολείο που δε θα λειτουργεί με μια ισοπεδωτική ομοιομορφία απαιτώντας να προσαρμόζονται οι μαθητές σε αυτό, αλλά εκείνο στις ανάγκες και ιδιαιτερότητες των μαθητών του.
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ, γιατί στην εποχή μας ο μαθητής πρέπει να «μαθαίνει πώς να μαθαίνει». Τότε και μόνον τότε αποκτάει δικαίωμα στη γνώση. Να μην κυνηγάει εκείνος τη γνώση, αλλά η γνώση εκείνον. Σήμερα το σχολείο μας δίνει έμφαση στο «τι» και όχι στο «πώς» και «ποιος», που προσδιορίζουν το «τι». Δίνει υπερβολική έμφαση στις «απαντήσεις», ενώ θα έπρεπε να δίνει προτεραιότητα στις ερωτήσεις. Η στείρα εκμάθηση γνώσεων αναγκάζει τους μαθητές να τις εκλαμβάνουν ως δεδομένες, αφού δεν γνωρίζουν πώς έχουν προκύψει αυτές, πώς είναι δηλαδή κατασκευασμένες.
ΚΡΙΤΙΚΗ ΣΚΕΨΗ, γιατί στο σημερινό σχολείο ο μαθητής δεν αποκτά τα απαραίτητα ερμηνευτικά εργαλεία της πραγματικότητας, δεν μπορεί να απαλλαχθεί από το δογματισμό της μιας και μοναδικής αλήθειας, να υπερκεράσει τη λογική του άσπρου ή μαύρου.
Σε ένα τέτοιο σχολείο ο στόχος πρέπει να είναι η απελευθέρωση των εσωτερικών δυνάμεων της προσωπικότητας του μαθητή, όπου η μάθηση συντελείται με τρόπο διαδραστικό, βιωματικό, συμμετοχικό, όπου ο δάσκαλος είναι ο σύμβουλος και ο καθοδηγητής, που δείχνει τα μονοπάτια της γνώσης και στέκεται δίπλα στους μαθητές αρωγός, συνοδοιπόρος και συμπαραστάτης. Χρειαζόμαστε ένα σχολείο, που αντί να είναι ένα απλό διαχειριστικό εργαλείο γνώσης, να λειτουργεί ως ένα δημιουργικό εργαστήρι σκέψης.

 
Βρίσκεστε εδώ: Αρχική Κείμενα Παιδαγωγικά Κείμενα - Άρθρα Το σχολείο του μέλλοντος
Διαφήμιση

Στατιστικά

Μέλη : 2
Περιεχόμενο : 166
Σύνδεσμοι : 6
Εμφανίσεις Περιεχομένου : 472690